۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۶۲۵۰۳۷

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۴ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۴ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت طلای 18عیار هم 393 هزار و 400 تومان ارزش‌گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 4 آبان ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۸/۰۴

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 844 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 840 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی یک میلیون و 978 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 179 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 809 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 393 هزار و 400 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1504.5 دلار معامله می‌شود.

فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیم‌سکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است؛ آن‌طور که محمد کشتی‌آرای می‌گوید: چند هفته‌ای ست که تقاضایی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد و هم‌اکنون این بازار در رکود شدید است.

در عین حال در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند. بازاری‌ها می‌گویند: تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه‌های اخیر دیگر کسی به‌نیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمی‌شود.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 180 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 84 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 511 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 150 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 50 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 450 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 350 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

 

شاخص بورس ۲۳۵۲ واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 2میلیارد و 245میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 1012میلیارد تومان در 278هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 2352واحدی در ارتفاع 303هزار و 454واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تبریز شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، پتروشیمی جم و سرمایه‌گذاری صدر تامین با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 630واحد، کل (هموزن) 661واحد، قیمت (هموزن) 442واحد، آزاد شناور 2291واحد و شاخص‌های بازار اول و بازار دوم 1723 و 4722واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 809میلیون ورقه به‌ارزش 533میلیارد تومان در 180هزار نوبت، آیفکس 0.06واحد افت کرد و در ارتفاع 3783واحد قرار گرفت.

 

سود نجومی وام طرح ملی مسکن/ ۱۶۰میلیون تومان سود برای وام ۱۰۰میلیونی

با وجود گذشت چندین ماه از رونمایی طرح اقدام ملی مسکن هنوز جزئیات بسیار کمی از این طرح به بیرون از مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی درز پیدا کرده است. ساخت 400 هزار واحد مسکونی برای قشر متوسط به پایین توسط بنیاد مسکن، شرکت بازآفرینی شهری ایران و شرکت عمران شهرهای جدید تقریباً تمام چیزی بوده که تا دو روز پیش مسئولان و مدیران وزارت راه در دوره جدید از آن نام برده‌اند.

چهارشنبه گذشته اما سرپرست کم‌حرف معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه در یکی از معدود اظهارنظر پس از نشستن بر صندلی جانشینی مازیار حسینی بخشی از جزئیات طرح ملی مسکن را بیان کرد. محمودزاده با اعلام این که از نیمه ماه جاری ثبت‌نام طرح ملی مسکن در 10 استان آغاز می‌شود، گفته بود: واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن با قیمت تمام‌شده عرضه و به متقاضیان 75 تا 100 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.

به گزارش تسنیم، تاکنون کمتر کسی از مکانیسم ساخت مسکن در طرح ملی اطلاع دارد، حتی انبوه‌سازان به‌عنوان یکی از اضلاع این طرح از جزئیات برنامه وزارت راه مطلع نیستند. گذشته از زوایای تاریک طرح ملی مسکن، قرار است به متقاضیان دارای 4 شرط 75 تا 100 میلیون وام با سود 18 درصد پرداخت شود.

اگر فرض را بر این بگذاریم که متقاضی در یک بازه 12ساله باید اقساط این وام را بازپرداخت کند در روش ساده و پلکانی باید سودی بین 100 تا 160 میلیون تومان به بانک عامل پرداخت کند.

در بازپرداخت به‌روش ساده وام‌گیرنده ماهانه برای تسهیلات 100 میلیون تومانی باید یک میلیون و 991 هزار و 195 تومان قسط پرداخت کند. کل بازپرداخت در این روش 244 میلیون و 673 هزار و 215 تومان خواهد بود. متقاضی در انتهای سال دوازدهم 144 میلیون و 670 هزار تومان برای این وام سود پرداخت می‌کند.

در روش پلکانی رقم اقساط از یک میلیون و 530 هزار تومان آغاز شده و به 2 میلیون و 105 هزار تومان در سال 12 افزایش می‌یابد. کل بازپرداخت در ماه دوازدهم سال 12 بالغ بر 259 میلیون و 665 هزار تومان و سود آن 159 میلیون و 665 هزار تومان است.

 

تولید گوشت در کشور افزایش یافت

عبدالمهدی بخشنده در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته در رابطه با کشت گندم و کلزا اظهار کرد: تمام تدارکات مورد نیاز کشت اعم از کود شیمیایی، سموم، علف کش‌ها، ماشین آلات و بذر به وفور تامین شده و ذخایر خوبی در اختیار داریم.

وی افزود: میزان تدارک دیده شده نسبت سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش داشته و کشاورزان در این خصوص مشکلی نخواهند داشت.

بخشنده با اشاره به اینکه تاکنون ۲ میلیون و ۳۰۰هزار هکتار از کشت گندم کشور انجام شده است، اذعان کرد: این میزان کشت حدود ۳۸ درصد از برنامه کشت گندم است و امیدواریم تا پایان فصل کشت از ۶ میلیون هکتار گندم عبور کنیم.

وی در رابطه با کشت کلزا گفت: سطح زیرکشت کلزا از مرز ۸۰ هزار هکتار گذشته و سطح زیر کشت جو هم از حدود ۱۵۰ هزار هکتار عبور کرده است و با بارندگی‌هایی که پیش بینی شده امیدواریم محصول خوبی در سال زراعی جاری داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با بازبینی قیمت محصولات کشاورزی به خصوص گندم در شورای اقتصاد گفت: تاکنون قیمت طبق اعلام شورای اقتصاد بوده و تغییری نداشته است، کشاورزان و تولیدکنندگان هم در خصوص قیمت گلایه‌هایی دارند که با توجه به افزایش هزینه های زندگی که به ما منتقل کرده‌اند و ما هم به مجاری ذی‌ربط انتقال داده‌ایم اما قیمت فعلاً همان مبلغی است که اعلام شده و تغییری نداشته است.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه برنامه الگوی کشت، خاطرنشان کرد: در برنامه الگوی کشت، نوع کشت زمستانه کشور مشخص است و مطابق با همان برنامه پیش می‌رویم و تغییراتی نسبت به سال گذشته نخواهیم داشت.

بخشنده افزود: در برخی محصولات سبزی و صیفی به دلیل تغییرات قیمتی که داشته اقبال کشت آن در بین کشاورزان افزایش یافته که ما با اطلاع‌رسانی به کشاورزان از آنها خواسته‌ایم به میزان نیاز کشور و ظرفیت صادراتی تولید کنند.

وی ادامه داد: اگر مازاد تولید داشته باشیم و بیش از نیاز کشور و بازار صادراتی تولید انجام شود با کاهش قیمت این محصولات مواجه خواهیم شد بنابراین ما رصد و پایش در استان‌های مختلف را به صورت مداوم انجام می دهیم تا الگوی کشت به درستی انجام شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ما در سال زراعی گذشته به اندازه نیاز کشور گندم تولید کردیم اما به هر دلیلی بخشی از این گندم تولیدی را برخی تولیدکنندگان به ما نفروختند و هنوز در اختیار آنها است.

وی افزود: البته علاوه بر ۸ میلیون تن گندمی که در وزارت جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان خریداری شد،‌ کارخانجات صنعتی هم که گندم آزاد استفاده می‌کردند مستقیما از تولیدکنندگان گندم خریداری کردند که حدود یک تا یک و نیم میلیون تن توسط آنها خریداری شده است.

بخشنده ادامه داد: ما از کشاورزان می‌خواهیم اگر همچنان محصول گندمی در اختیار دارند که تحویل نداده‌اند آن را به مراکز خرید تضمینی تحویل دهند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: با تدارکی که در سال جاری برای تأمین نهاده‌ها دیده شده و شرایط آب و هوایی مساعد، امیدواریم امسال تولید گندم از نیاز کشور هم فراتر رود.

بخشنده با بیان این که نیاز سالانه گندم کشور حدود ۱۱ و نیم میلیون تن است که با ذخایر راهبردی این میزان نیاز بیشتر می‌شود، افزود: گندم تولید شده نیاز کشور را برآورده می‌کند اما امسال با توجه به اینکه بخشی از گندم به دولت فروخته نشد، بر اساس تصمیم دولت برای تامین ذخایر راهبردی باید حدود یک یا دو میلیون تن واردات گندم انجام شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با انباشت دام سنگین در کشور اظهار کرد: میزان تولید کشور در حال حاضر متعادل شده و در دو ماه اخیر از میزان واردات گوشت کاسته شده است که به دلیل شرایط آب و هوایی و بهبود وضعیت مراتع است و باعث افزایش پرواربندی دام سنگین شده است.

وی افزود: در حال حاضر گوشت در فروشگاه‌ها به وفور یافت می‌شود و قیمت‌ها هم کمی کاهش پیدا کرده است، البته میزان واردات هم که حدود ۱۰۰ هزار تن بوده در دو ماه اخیر کاهش داشته، بنابراین به نحوی برنامه‌ریزی می‌کنیم که دامداران بتوانند هرچه سریعتر دام خود را به بازار عرضه کنند.

 

رب صنعتی ۱۶ هزار تومانی خریدار ندارد

در روزهایی که قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی برای کشاورزان به کمتر از 500 تومان کاهش یافته است، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان،  صنایع را مکلف کرد که هر قوطی 800 گرمی رب گوجه فرنگی را حداکثر 12 هزار تومان به فروش برسانند، اما قیمت این محصول در بازار کماکان بالا است.

در حال حاضر برندهای مختلف تولید کننده رب گوجه فرنگی هر 800گرم رب گوجه فرنگی را 16 هزار تومان  تا 22 هزار تومان می فروشند این درحالی است که هزینه تولید یک کیلو گرم رب خانگی به کمتر از 5 هزار تومان کاهش یافته و هزینه تولید این محصول برای صنایع با در نظر گرفتن سود و هزینه های جانبی 8 تا 9 هزار تومان (یک کیلوگرم) است.

البته برخی از شرکت های تولید کننده رب گوجه فرنگی صنعتی نیز این محصول را با تخفیف های 20 تا 40 درصدی به فروش می رسانند به طوری که قوطی 800 گرمی را می توان تا 13 هزار تومان نیز از برخی فروشگاه های اینترنتی و زنجیره ای و برخی دیگر از فروشگاهها خریداری کرد.

این شرایط باعث شده که بسیاری از مردم به سمت تولید خانگی رب گوجه فرنگی بروند به طوری که هر کیلوگرم گوجه فرنگی را به قیمت 600 تا هزار تومان از میادین میوه و تره بار و به صورت جعبه ای خریداری و محصول نهایی رب را در خانه های خود تهیه می کنند.

این استقبال مردمی برای تولید رب گوجه فرنگی خانگی حتی باعث شده است که در برخی از نقاط دستگاه هایی برای گرفتن آب گوجه محیا شود تا افراد به شکل ساده تری بتوانند رب این محصول را در خانه های خود تهیه کنند؛ بر این اساس محلول مایع به دست آمده از گوجه فرنگی در دبه های 10 کیوگرمی روانه منازل شده و حتی بر روی اجاق گازهای خانگی تبدیل به رب می شود.

بنابراین گزارش با توجه به اینکه در سال گذشته بازار خوبی برای گوجه فرنگی و دیگر صیفی جات و محصولات کشاورزی در بازار عراق وجود داشت و 40 درصد از محصولات کشاورزی صادراتی ایران مقصد عراق داشت، بسیاری از کشاورزان اقدام به کشت با توجه به نیاز بازار این کشور کردند اما در شرایط فعلی بازار عراق به روی محصولات ایرانی بسته و تعرفه 380 دیناری( 3800 تومانی) برای واردات گذاشته شده  است که این امر باعث شده صادرات به این کشور عملا صرفه اقتصادی نداشته باشد.

در این شرایط، مردم نیز خود می توانند برای کمک به کشاورزان و هم اقتصاد خود خانوار، بخشی از این تولید مازاد بر نیاز  را به شکل تولید رب گوجه فرنگی جذب کنند.

برای تولید هر کیلوگرم رب خانگی، 5 کیلوگرم گوجه فرنگی و مقدار کمی روغن و نمک مورد نیاز است و با حدود 4 تا 5 هزار تومان می توان ماده اولیه را خریداری کرد.

برای وام 75 میلیون تومانی نیز متقاضی بیش از 100 میلیون تومان سود به‌روش ساده با اقساط ماهانه یک میلیون و 275 هزار تومان پرداخت می‌کند.

در روش پلکانی برای وام 75 میلیون تومانی، قسط ماهانه از یک میلیون و 144 هزار تومان آغاز شده و به یک میلیون و 582 هزار تومان در سال دوازدهم ختم می‌شود. میزان سود در این روش حدود 120 میلیون تومان است.

 البته تمام این ارقام در صورتی است که بازپرداخت وام 12ساله باشد، این احتمال وجود دارد بازه زمانی بازپرداخت از 12 سال معمول کمتر باشد که در این صورت میزان اقساط به‌شدت افزایش یافته اما در مقابل رقم سود پرداختی متقاضیان کاهش می‌یابد.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات